מה הרצל היה אומר היום?

השבוע אנו חוגגים יום הולדת 70 למדינה הקטנה והמיוחדת שלנו. מה הרצל היה אומר עליה היום? האם לזה התכוון המשורר, או שאפילו בחלומות הכי ורודים שלו, הוא לא חלם שכל כך מהר נבנה פה מדינה לתפארת? והכי מעניין, מה היה לו להגיד על מחירי הדיור במדינת החלומות שלו

 

כמעט בכל עיר בישראל יש רחוב ע"ש חוזה המדינה, ולרוב גם מדובר ברחובות ראשים וותיקים המהווים חלק מההיסטוריה של העיר, אך בהחלט בכל עיר מאפיינים שונים המשפיעים על מחירי הנדל"ן ברחוב הרצל שלה.

 

יצאנו לבדוק רחובות הרצל בערים שונות ברחבי המדינה. איזה הרצל נחשב להכי יוקרתי ולאיזה הרצל יש את ההיסטוריה המעניינת ביותר.

 

 שלט רחוב ישן מפח ואמייל - נמכר במכירה פומבית  בבית המכירות אישתר.

 

 

המפורסם ביותר הוא כמובן רחוב הרצל בת"א

 

הוא נחשב לרחוב הראשון בעיר העברית הראשונה. למרות שקדמו לו רחובות אחרים בעיר, הרצל היה הרחוב הראשון בת"א שתוכנן כרחוב עירוני שסביבו אמורה לצמוח עיר שלמה, לכן הוא ממוספר כרחוב מספר 1 ברשימת רחובות העיר באגף ההנדסה של העירייה.

 

 

בתקופת אחוזת בית התחיל רחוב הרצל בגבעה קטנה, עליה עמדה הגימנסיה העברית "הרצליה". כיום מתפרס רחוב הרצל מאזור כולבו שלום ועד לדרך בן-צבי בדרום העיר, כשהוא חוצה את חבריו הראשיים כמו אחד העם, שד' רוטשילד, יהודה הלוי, דרך שלמה, קיבוץ גלויות ועוד.

 

רחוב הרצל ת"א מדרום לצפון. בקצהו גימנסיה הרצליה, שנת 1911. צילום: אברהם סוסקין (מתוך אתר "פיקיוויקי").

 

רחוב הרצל בת"א, הוא הרחוב היחיד בעיר בו מספרי הבתים עולים מכיוון צפון לדרום ולא ההיפך. הסיבה לכך היא העובדה שהבתים של אחד העם ושל עקיבא אריה ויס, היו הבתים הראשונים ברחוב זה, ומתוך כבוד לאישים אלו מוספרו 1 ו- 2 בהתאם.

 

רחוב הרצל ת"א, בקצה מגדל שלום מאיר הניצב לרוחב הכביש.  צילום: אלי שני (מתוך אתר ויקיפדיה)

 

 

 

 

בשנות העשרים המאוחרות בעקבות התפתחותו של רחוב אלנבי הסמוך כרחוב מסחרי, החל לשנות את אופיו גם רחוב הרצל. הבתים החד קומתיים נהרסו או שנבנו עליהם קומות נוספות וחזיתות הבתים הפכו מסחריות. כך נשמר הרחוב כרחוב מסחרי עד היום, והוא נחשב למרכז הטקסטיל בו מצויות חנויות רבות של בדים, עיצוב פנים וריהוט.

 

הידעת ?

ברחוב הרצל מספר 16 בת"א הותקנה המעלית הראשונה בארץ בתוך בניין מגורים ומסחר!

 

שלט הכוונה למעלית הראשונה בארץ, ברחוב הרצל 16. צילום: דר' אבישי טייכר (מתוך אתר ויקיפדיה). 

 

 

לא רק רחוב אלא שדרה שלמה והר

 

כמה שבועות לאחר הכרזת העצמאות, החליטו בעיריית ירושלים לשנות את השם של רחוב יפו לרחוב הרצל, אך תושבי העיר סרבו לקבל את השינוי והרחוב הוחזר לשמו המקורי.

 

בשנת 1949 לאחר שהועלו עצמותיו של הרצל לקבורה בישראל, הוחלט לקבור אותן בגבעה בדרום מערב העיר ובעקבות כך, בשנת 1951 הוחלט לקרוא לבית עלמין זה "הר-הרצל" ולרחוב שמוביל אליו שד' הרצל.

 

קברו של הרצל, בהר הרצל בירושלים. צילום: דר' אבישי טייכר (מתוך אתר פיקיוויקי).

 

שד' הרצל בירושלים מתחיל בצומת הסמוך לכניסה המערבית של העיר, בסמוך לשכונת קריית משה, וממשיך לשכונת בית הכרם ושכונת בית וגן. מתחת לשד' הרצל עוברת המנהרה של שד' בגין, ומעל בנוי גשר המיתרים והקו האדום של הרכבת הקלה.

 

שדרות הרצל בקריית משה - ירושלים. צילום: מתוך  אתר wikimedia

  

 

הרצל בכבודו ובעצמו היה כאן

 

בראשון לציון רחוב הרצל הוא רחוב ראשי החוצה את העיר לאורכה, מהכניסה לעיר מכיוון נס ציונה עד בית דגון.

 

הידעת?

רחוב הרצל של היום נקרא בעבר "רחוב הכביש" ורחוב הרצל ההיסטורי היה במקום שנמצא היום רחוב אחד העם.

 

ברחוב הרצל ההיסטורי (איפה שנמצא היום רחוב אחד העם) הוקם בשנת 1886 בית ספר "חביב" שהיה בית הספר העברי הראשון בעולם ובארץ, בו כל המקצועות נלמדו בשפה העברית והוא פעיל עד היום.  

 

עוד הוקמו ברחוב הרצל ההיסטורי שנקרא היום אחד העם - מוזיאון ראשון לציון ובית יד לבנים, בו התארח בכבודו ובעצמו בנימין זאב הרצל במסגרת ביקורו בישראל בשנת 1898, בזמן ששימש המבנה למגורי "פקיד הברון".  

 

ביקור הרצל בראשון לציון, בשנת 1898. צילום במרפסת של מגורי פקיד הברון. היום בית יד לבנים. צילום: באדיבות מוזיאון לתולדות ראשון לציון. 

 

 

 בית יד לבנים, ראשל"צ, המרפסת בה צולם הרצל בביקורו בארץ לאחר שיחזור ושימור. צילום: באדיבות מוזיאון לתולדות ראשון לציון. 

 

 

הצד המערבי של "גן המושבה" נמצא גם הוא על רחוב הרצל, ובו נמצאת אנדרטה לזכרם של 25 תושבי המקום שנהרגו בהפצצות של המטוסים המצריים ב – 1948.

 

 

מבנה היקב ברחוב הרצל בראשל"צ. צילום: Iany 1958 (מתוך  אתר wikimedia)

 

וכמובן המבנה המפורסם ביותר ברחוב הרצל בראשון לציון הוא מבנה היקב. את המבנה הראשון של היקב החלו לבנות כבר בשנת 1887 באמצעות הברון רוטשילד.

 

בשלבים מאוחרים יותר הורחב היקב ונבנו מבנים ומרתפים נוספים. באותם ימים היה יקב זה תשלובת תעשייתית הגדולה ביותר בישראל ובמזרח התיכון.

 

בשנים הראשונות לקיומו של היקב הוא היה מקום העבודה הגדול ביותר בישראל והועסקו בו רק פועלים יהודים בשל ההקפדה על כשרות.

 

 

 

 

 

מאה שנים בדיוק להקמתו של בית הספר "ארליך"

 

רחוב הרצל בטבריה הוא אחד הרחובות הראשיים בשכונת "קרית שמואל" הוותיקה, שנבנתה כבר בשנות ה – 20 ונקראה ע"ש הנציב העליון – הרברט סמואל.

 

"בסמוך לרחוב הרצל" מספר חיים חצב, חוקר ומספר סיפורים טברייני: "היה בית הכנסת "אוהל נחום" שהועלה באש ע"י הפורעים, בזמן ששמש בית הכנסת וספרי הקודש נמצאו בתוכו, בטבח הנוראי בשנת 1938, אירוע הידוע כ"ליל הדמים בטבריה". על חורבות בית הכנסת שנחרב נבנה בית כנסת חדש "בית הכנסת הגדול" של הרב דב קוק".

 

בית הכנסת של הרב קוק. (מתוך האתר הרשמי של הרב דב קוק שליטא). 

 

עוד מספר חצב כי ברחוב הרצל נמצא בי"ס "ארליך" הוותיק הפעיל כבר כמאה שנה ושומר במשך שנים על המורשת היהודית, הציונית והחינוכית בטבריה. בדיוק לפני כמאה שנה, בשנת 1918 הוקם ונוהל בית הספר ע"י המחנך אשר זליג ארליך, שהיה גם אחד מיוזמי ומקימי הסתדרות המורים וממקימי התאטרון העברי".

 

בימים אלו ממש, לאחר שנים רבות מבצעת עיריית טבריה עבודות שיפוץ וחידוש לאורך שד' הרצל. השיפוץ כולל סלילה מחדש של השדרה, מדרכות חדשות, יצירת שביל הליכה באמצע השדרה, גינון ונטיעת עצים, הצבת ספסלים ומערך תאורה חדשה.

 

שיפוץ שד' הרצל בטבריה. צילום:דוברות עיריית טבריה

 

 

ציר תיירותי שמחבר את העיר העתיקה עם העיר החדשה

 

רחוב הרצל בבאר שבע הוא אחד הרחובות המרכזיים והסואנים בעיר העתיקה שהוקמה כבר לפני כמאה שנים, בתקופת השלטון העות'מאני.

הוא ממוקם על הציר התיירותי של העיר העתיקה ומחבר בין העיר העתיקה לעיר החדשה. 

 

העיר העתיקה נמצאת בתנופת פיתוח והתחדשות בשנים האחרונות ומושקעים בה מאות מיליוני שקלים במגוון פרויקטים ומיזמים.

 

להרצל באר שבע היסטוריה עשירה ונמצאים בו עד היום מבניים עתיקים כמו בית המושל, מתקופת השלטון התורכית והבריטית, במקום בו שוכן היום מוזאון הנגב לאומנות, המהווה את מוזאון האמנות המרכזי ביותר באזור הדרום.

 

בסמוך למוזיאון נמצא מבנה ה"סראייה" שהוא בית הממשל התורכי. בזמן שכבשו הבריטים את באר שבע מידי התורכים, הם הפכו את המבנה לבניין המשטרה וגם היום הוא נמצא בשטח פיקוד דרום ותחנת המשטרה של באר שבע.

 

בצדו השני של המוזיאון, נמצא בית המושל – "עארף אל עארף" שנבנה בתקופה הבריטית. עארף אל עארף היה היסטוריון במקצועו, שכתב במהלך השנים ספרי היסטוריה על באר שבע. כיום נמצאת במבנה זה סוכנות נדל"ן.

 

ברחוב הרצל נמצאים גם הגנים הציבוריים הראשונים של העיר באר שבע. הראשון הוא גן הנשיא, אשר הוקם בתקופת השלטון העות'מאני והשני גם הוא מאותה תקופה, גן אלנבי הממוקם בצומת עם רחוב העצמאות. בשנים האחרונות עבר גן אלנבי שחזור והוא אחד הגנים הציבוריים היפים בעיר העתיקה הפתוח לקהל הרחב.

 

גן אלנבי, ברחוב הרצל בבאר שבע. צילום: מינהלת העיר העתיקה והתיירות באר-שבע.

 

 

ומה עם מחירי הנדל"ן ברחובות הרצל?

 

על פי בדיקה שערכנו באתר הנדל"ן הממשלתי, בו מדווחות כל עסקאות הנדל"ן המבוצעות, לא הופתענו לגלות כי רחוב הרצל בת"א הוא ההרצל היקר ביותר, אך מבחינת מספר עסקאות שנעשו מתחילת 2017 ועד היום, הרצל נהריה מככב בהפרש ניכר עם 81 עסקאות, אחריו הרצל רחובות עם 53 עסקאות, ולאחר מכן בת-ים ר"ג וחדרה עם 39 ו – 36 עסקאות.

 

 

 

בהרצל ת"א נעשו בתקופה שנבדקה מתחילת 2017 עד היום, כ – 26 עסקאות וע"פ נתונים אלו מחיר דירה ממוצעת בת 3 חדרים ברחוב הרצל ת"א, בשטח של כ – 70 מ"ר נאמד בכ – 2,656,224 מיליון שקל, מחיר ממוצע למ"ר – 37,161 שקל ומחיר ממוצע לחדר – 855,965 שקל.

 

גם לא הפתיע אותנו לגלות כי ר"ג מדורגת במקום השני אחרי ת"א מבחינת מחירי הדיור. ע"פ הנתונים שנבדקו, מחיר דירה ממוצעת בת 3 חדרים בר"ג, בשטח של כ – 110 מ"ר נאמד בכ – 2,416,055 מיליון שקל, מחיר ממוצע למ"ר בר"ג הוא כ – 22,328 שקל ומחיר לחדר הוא כ – 599,787 שקל.

 

כפר סבא התמקמה במקום השלישי מבחינת מחיר ממוצע לדירה ברחוב הרצל במחיר של כ - 2,415,454 מיליון שקל, אך חשוב לציין כי בכפר סבא ממוצע מספר החדרים בדירות ברחוב הרצל הוא 4.5 חדרים בשטח ממוצע של כ – 118 מ"ר, לכן החישוב למחיר של מ"ר או לחדר נמוך יותר.

 

ירושלים הבירה מובילה אחרי ת"א עם המחיר הגבוה ביותר למ"ר – 28,376 שקל.

 

 

 

ואיזה הרצל הזול ביותר?

ברחוב הרצל בעפולה נעשו בתקופה שנבדקה כ – 13 עסקאות. ע"פ נתונים אלו נמצא כי מחיר דירה ממוצעת בת 3 חדרים, בשטח ממוצע של כ – 61 מ"ר נאמד בכ – 427,501 שקל, מחיר למ"ר בכ – 6,976 שקל ומחיר ממוצע לחדר בכ – 142,500 שקל.

 

ערים נוספות נבדקו אך לא נמצאו עסקאות או עם מעט מאוד עסקאות שנעשו או דווחו נכון לתקופה שנבדקה, מתחילת 2017 עד היום.

הרצליה, אשדוד, אשקלון, קרית אונו, קרית ביאליק, חולון – לא נעשו בכלל עסקאות. נס ציונה עם 6 עסקאות בלבד, רעננה וראש העין עם עסקה אחת בלבד.

 

וכל שנותר לנו זה לאחל למדינה יום הולדת 70 שמח !!

וחג עצמאות שמח לכולם